duminică, 14 octombrie 2012

Visul unei seri de toamnă

8 porţii
Timp preparare: 60 min.
Timp coacere: 20-25 min.
Grad de complexitate: mediu

Bună să vă fie inima ȋn această zi melancolică de toamnă. Toamna…acel anotimp al abundenţei, al culorilor şi al tranziţiei. Toamna, acel anotim ȋn care natura ȋşi ia rămas bun de la noi, pentru a se pregăti să se cuibărească pentru câteva luni sub plapuma albă de omăt. Toamna...„o a doua primăvară, când fiecare frunză e o floare” (Albert Camus).

Ei bine, pentru mine, toamna este momentul ȋn care ȋmi iau rămas bun de la fructele şi legumele din grădină, suculente şi aromate. Şi cu fiecare despărţire, ȋncropesc o reţetă pentru a le sărbători pentru ultima dată ȋn acest an. Vedeta reţetei care v-o propun astăzi este para, unul din fructele mele preferate.

A fost foarte greu să combin perele cu nişte condimente, dar ȋn final, m-am rezumat la ingredientele mele preferate: scorţişoara, cuişoarele şi anasonul. Reţeta este poate puţin lungă, dar nu este grea. Am făcut poze la fiecare pas pentru a vă uşura munca :) Este vorba de pere ȋn vin, umplute cu cremă de brânză, nuci caramelizate şi merişoare uscate, şi coapte ȋntr-o mare de aluat de cacao. Deeeelicios! Dar ȋnainte să trecem la reţetă, aş dori să vă dedic o poezie...una dintre multele pe care le recitam ȋn clasele primare:

Toamna
de Demostene Botez

Toţi acei ce-ntreaga vară
Au lucrat, din zori ȋn seară,
Toamna cu roade bogate,
Au şi fructe, şi bucate.

Mere, pere ȋn panere,
Prune bune şi alune,
Şi gutui amărui
Cu puf galben ca de pui
Şi tot felul de legume,
De nu le mai şti pe nume.

Ingrediente pere ȋn vin
4 pere tari, cu baza lată
500 ml vin roşu sec
scorţişoară, cuişoare, anason stelat


Vedetele concursului la paradă :)


Cum procedăm?
Pisăm cuişoarele şi anasonul ȋn mojar. Nu e problemă dacă sunt mai grunjoase, aroma se va răspândi oricum.


Spălăm bine perele şi le curăţăm de coajă. Lăsăm codiţa pentru un aspect mai rustic ;)


Turnăm vinul ȋntr-o cratiţă, adăugăm condimentele şi perele şi punem cratiţa pe foc. 


Din momentul ȋn care fierbe vinul, ȋntoarcem perele de pe-o parte pe alta, ca să se pătrundă ȋn mod egal.

Observaţie
Puteţi folosi şi vin roşu dulce dacă vă place mai dulce, dar eu am considerat că perele sunt deajuns de dulci :)

Lăsăm perele să fiarbă până sunt puţin moi la exterior, dar mijlocul este ȋncă relativ tare. Scoatem perele, dar lăsăm vinul să fiarbă până scade. Ar trebui să obţinem cam 100-200 ml vin aromat. După ce vinul a scăzut, ȋl lăsăm să se răcească, apoi ȋl strecurăm.

Între timp, preparăm umplutura pentru pere.

Ingrediente umplutură
1 lingură bună de cremă fină de brânză
2 linguri de merişoare uscate
un pumn de nuci prăjite şi caramelizate


Notiţă
Cum caramelizăm nucile? Prăjim niţel nucile ȋntr-o tigaie. Caramelizăm câteva linguri de zahăr ȋntr-o cratiţă, până obţinem un caramel lichid, apoi adăugăm nucile prăjite. Amestecăm bine până caramelul acoperă toate nucile.

Cum procedăm?
Amestecăm toate ingredientele până obţinem o pastă consistentă.


Apoi, când perele s-au răcit, scobim interiorul până la jumătate (având grijă să păstrăm căpăcelul intact) şi le umplem cu crema de brânză şi bunătăţi. 



Punem căpăcelul la loc şi ne ocupăm de aluat.

Ingrediente aluat de cacao
130 g zahăr
160 g făină
1 linguriţă praf de copt
½ linguriţă bicarbonat de sodiu
½ linguriţă sare
100 ml lapte
1 pliculeţ esenţă de vanilie Finesse
3 linguri cacao
2 ouă
50 ml ulei
100 ml vin aromat (cel care ne-a rămas de la perele ȋn vin)


Cum procedăm?
Amestecăm făina, praful de copt, bicarbonatul şi sarea ȋntr-un bol. Mixăm ouăle ȋnpreună cu zahărul până ȋşi dublează volumul. Adăugăm laptele, uleiul şi vanilia ȋn compoziţia de ouă şi zahăr. Apoi adăugăm puţin câte puţin din făină şi mixăm. După ce am terminat cu făina, luăm 3 linguri de aluat şi le punem ȋntr-un bol separat. În aluatul ce ne rămâne adăugăm vinul şi cacaoa şi amestecăm bine.


Punem o hârtie de copt ȋn tava ȋn care urmează să coacem prăjitura. Eu am folosit o tavă pătrată 23/23. Punem aluatul de cacao ȋn tavă. Cu grijă, luăm fiecare pară umplută şi o introducem ȋn aluatul făra cacao pe care l-am pus deoparte. Aşezăm cu grijă perele ȋn tavă, la o distanţă egală una de alta. Şpriţăm aluatul fără cacao rămas pe suprafaţa tortului.


Coacem prăjitura ȋn cuptorul preȋncălzit la 180º C până trece de testul scobitorii. În cazul meu, a durat aproximativ 25 minute. După ce scoatem tava din cuptor, lăsăm prăjitura să se răcească complet ȋnainte de a o tăia. Apoi, tăiem marginile prăjiturii şi le dăm la o parte (he, he, eu le-am mâncat rapid). Tăiem prăjitura ȋn 4 pătrate egale. Apoi, fiecare pătrat ȋl tăiem pe diagonală, folosind un cuţit foarte ascuţit.

Of...atât de rău ȋmi pare că nu vă pot servi cu o feliuţă reală şi pe voi. A fost atât de bun...perele puţin dulci, ȋmbibate cu vin şi parfumate cu scorţişoară, cuişoare şi anason, iar aluatul o explozie de cacao şi vin aromat. Perele umplute au acompaniat perfect aluatul pufos şi parfumat. Nu am cuvinte să vă exprim cât de bun a fost. A fost...visul unei seri de toamnă! Dar vă voi convinge prin intermediul pozelor ;)



Ei, v-am convins? Vă doresc o toamnă plăcută şi plină de bucate! :) 

Cu această reţetă particip la provocarea Dulce Românie (octombrie 2012), găzduită luna aceasta de Mihai Lambru.

 

6 comentarii:

  1. Pe mine m-ai convins!Foarte aromata prajitura si perele sunt preferatele mele.
    Este un concurs cu retete de toamna pe blogul Violetei Postolache, Caietul cu retete, pana pe 31 oct, tb sa participi cu reteta asta minunata!;-)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ce ma bucur ca te-am convins :) Am vazut concursul pe blogul Violetei, dar acesta consta in a da like si share unei pagini...nu am vazut cum ca s-ar participa cu retete. Mi-ar fi placut mult sa particip :)

      Ștergere
    2. Pacat ca l-ai ratat, trebuia sa cauti concursul cu retete de toamna, ti-am scris clar. Erau trei concursuri active pe blogul ei, tu ai dat peste unul din ele, dar nu peste cel indicat de mine...

      Ștergere
  2. Arata tare bine, frumos prezentata si explicata!

    RăspundețiȘtergere